Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Foto's interieur Titanic ontdekt in Haags gemeentearchief

Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon
In 1795 begon H.P. Mutters een timmerwerkplaats in de Molenstraat in Den Haag. Het bedrijf ging over van vader op zoon, groeide en opende in 1866 een showroom aan de Kneuterdijk en een fabriek in de Piet Heinstraat. Beroemd zijn de door Mutters ingerichtte interieurs van grote passagiersschepen, waaronder de Titanic.

Luxe Titanic
Mutters verzorgde de betimmering en inrichting van 24 luxe hutten van het stoomschip Titanic. Bovendien leverde Mutters de meubels voor de veranda, de 'palm-court' (gezelschapszaal), de rooksalon en het 'private-deck'. Ook andere Haagse bedrijven hielpen mee met de vervaardiging van de meubels. De Koninklijke Nederlandsche Mandenfabriek W.F. van Vliet maakte alle rieten meubels in opdracht van Mutters. Op 31 mei 1911 was Herman Pieter Mutters zelf in Belfast aanwezig om de Titanic, het op dat moment grootste passagiersschip ter wereld, te water te zien gaan.

Scheepsramp
Tien maanden later, op 2 april 1912, verliet de Titanic de havens van Belfast voor de eerste reis en voer naar Southampton waar de meeste passagiers aan boord kwamen. Op 10 april 1912 ging de zeereis van de Titanic verder richting New York met meer dan 2200 crewleden en passagiers aan boord. In de nacht van 14 op 15 april 1912 vond de ramp plaats. De Titanic raakte een ijsberg en zonk vervolgens binnen drie uren. De ondergang van de Titanic resulteerde in de dood van meer dan 1500 passagiers. Het is tot op heden één van de grootste scheepsrampen in vredestijd.

Na de ramp
De contacten van de firma Mutters met Ierland en Harland & Wolff werden na de ramp niet verbroken. In 1913 was Mutters vaak op de werven in Belfast te vinden om als binnenhuisarchitect voor Harland & Wolff de grote stoomschepen Gigantic (nu Brittanic genaamd) en de Statendam te betimmeren en in te richten. Op 8 juli 1913 kreeg de firma Mutters in Den Haag hoog tegenbezoek. Op deze dag kwam Lord William James Pirrie, eigenaar van de firma Harland & Wolff en burgemeester van Belfast, in eigen persoon naar Den Haag om bij de firma de afdelingen scheepsdecoratieve betimmeringen en verdere scheepsinrichting met eigen ogen te zien.

KLM en Koninklijk Huis
Naast de inrichting van schepen hield Mutters zich bezig met de interieurs van KLM vliegtuigen Het bedrijf kreeg ook opdrachten van het Koninklijk Huis. Mutters maakte een koninklijke wieg en was verantwoordelijk voor de inrichting van de dinerwagon van de koninklijke trein. In de jaren zestig verlegt de firma Mutters de aandacht naar luxe woninginrichting projecten. In 1970 werd de Haagse meubelfabriek overgenomen door de firma De Klerk Binnenbouw.

Het archief inzien
Wilt u meer weten? U kunt dit archief inzien op de studiezaal van het Haags Gemeentearchief, gevestigd in het Stadhuis, Spui 70. De toegangscode voor dit archief is 1392-01. De inventaris kunt u online bekijken. Meer foto's staan op de website van het Haags Gemeentearchief.

Reacties

  1. H. de Boer-de Vroede

    Mijn opa, Joris Neervoort, heeft destijds de rieten stoelen voor het Café de Paris gemaakt op de Titanic. Hij werkte bij van Vliet op de Kneuterdijk (waar nu Alpina zit) en had zijn werkplaats in de Nieuwe Schoolstraat, waar ik nog een keer geweest ben. Zijn vader was mandenmaker bij van Vliet.

    08 januari 2012

  2. Redactie

    @ Mw. De Boer, Dat is bijzonder, bedankt voor het melden. Ik kan me zo voorstellen dat nieuws over de Titanic in uw familie met extra belangstelling wordt gevolgd.

    09 januari 2012

  3. Debby van Vliet

    Is Joris Neervoort, die Joris geboren 12-8-1985 en getrouwd was met Hester Frenk?

    13 augustus 2013

  4. H. Bol

    Beste Mw. de Boer, Interessant om te lezen dat uw opa gewerkt heeft bij van Vliet. Volgende week krijg ik bezoek van een bekende Titanic historicus die ook onderzoek naar de rol van Van Vliet en het werk voor de Titanic. Heeft u eventueel meer achtergrondinformatie zoals de geschiedenis van Van Vliet en het materiaal welke ze gebruikt hebben?

    13 augustus 2013

  5. H. Bol

    Beste mevrouw van Vliet, Volgende week komt een bekende historicus bij mij langs om naar materiaal van Mutters en Van Vliet te kijken. Heeft u misschien meer informatie over de geschiedenis van Van Vliet en de materialen welke waren gemaakt voor de Titanic?

    13 augustus 2013

  6. H. Bol

    Sorry, ik bedoel uiteraard mevrouw de Boer. Gr, H. Bol

    13 augustus 2013

  7. Redactie

    @H. Bol en @Debby van Vliet De reacties waar jullie op reageren zijn al wat ouder, dus ik hoop dat de personen in kwestie nog een keertje terugkomen. Wij beschikken niet over de contactgevens (emailadres) van mensen die reageren. Vandaar: wilt u graag in contact komen met iemand, dan is het handig om uw gegevens te mailen naar redactie@geschiedenisvanzuidholland.nl. Wij kunnen uw adres dan eventueel doorsturen. Uiteraard staat het u ook vrij om uw emailadres in de reactie zelf te vermelden.

    14 augustus 2013

  8. anoniem

    De grootvader van mijn man was de Rijswijkse kunstschilder Otto Kriens. In opdracht van Mutters moet hij iets voor de Titanic en later ook de Rotterdam, hebben gemaakt, wandschilderingen o.i.d. WIj zijn al heel lang op zoek naar info hierover. Wie weet er meer? Trudy Kriens-Van der Wees t.vanderwees@ziggo.nl

    18 juni 2015

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.