Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Spijkenisserbrug (2000)

Tussen 1900 en 1903 werd de eerste Spijkenisserbrug aangelegd, waardoor Voorne-Putten uit haar isolement werd gehaald. De brug maakte deel uit van de nieuwe tramlijn die in de daaropvolgende jaren werd aangelegd. Aanvankelijk was het een draaibrug, maar die leverde voor de alsmaar groter wordende schepen problemen op. Om de smalle doorgang te verbreden veranderde men de draaibrug in 1933 in een hefbrug. Uiteindelijk bood ook dit onvoldoende ruimte voor de passerende schepen, waardoor in 1979 een totaal nieuwe brug werd gebouwd.

Reacties

  1. anoniem

    Leuk te zien, ik heb nog aan de nieuwe en trouwens ook nog aan de oude brug gewerkt.ik heb onder andere de waterleidingl en de hemelwater afvoer van de nieuwe brug heb ik met mijn maat pierre konings (de hwa is bijna nog onze dood geworden) deze werkzaamheden zijn toen uitgevoerd door WALOGA bv in opdracht van firma Hogenboom. Karel te Paske

    16 mei 2015

  2. Redactie

    @Karel te Paske Gelukkig is het goed afgelopen, dank voor je reactie!

    20 mei 2015

  3. anoniem

    Ik mis wat in deze zeer beknopte omschrijving. De oude Spijkenisser brug is begin jaren 70 nog verhoogd tot Binnenvaart hoogte. Helaas was dat ook snel weer niet genoeg en toen werd de oude Moerdijkbrug, althans vier delen er van, naar Spijkenisse gehaald. Toen ik een jongeman was, liep ik iedere avond de waarschuwingslichten af om deze aan te zetten. Dat waren knipperlichten op batterijen. Was toch een aardige klus, bij weer en wind. Na 14 weken dit gedaan te hebben gaf de baas van Heijmans mij toen het geweldige bedrag van 1 gulden voor het werk wat ik gedaan had voor hem. Jammer dat deze man zo weinig respect had voor mij, een beetje echte waardering was op zijn plek geweest. Maar goed, dat is alweer bijna 60 jaar geleden.

    25 april 2018

  4. Redactie

    Een mooie anekdote, dank voor het delen!

    25 april 2018

  5. anoniem

    Er staat hier een fout in vermeld. Deze brug werd namelijk op 11 juli 1978 officieel opengesteld door toenmalig Minister van Verkeer en Waterstaat Danny Tuijnman. Dus er werd niet in 1979 begonnen met bouwen toen was hij al helemaal klaar en was hij zelfs al officieel geopend.

    14 mei 2018

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.