Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Historisch Genootschap De Blauwe Tram

Een museum zonder museumruimte. Dat is in vier woorden Stichting Historisch Genootschap De Blauwe Tram. Materiaal genoeg. Enthousiasme genoeg. En foto’s meer dan genoeg. Maar de ruimte om het permanent te exposeren ontbreekt helaas. ‘Komt nog wel’, zegt voorzitter Georg Groenveld van de stichting. ‘Vroeg of laat vindt onze collectie een plek, daar ben ik van overtuigd.’

'Het groeit met de week'
Het ontbreken van een vaste tentoonstellingsruimte weerhoudt het genootschap er niet van om de verzameling voortdurend uit te breiden. ‘Het groeit met de week’, zegt Groenveld trots. ‘Er is nog heel veel materiaal over de Blauwe tram onder de mensen. Sommigen zoeken na een tijdje een mooie bestemming voor hun spullen. Als ze dan even op internet zoeken, vinden ze ons. Wij nemen het graag aan.’ De stichting is echter ook actief op zoek naar spullen. Groenveld en zijn medewerkers struinen voortdurend verkoopsites af naar aangeboden resten van de Blauwe tram. ‘Pas geleden kwam ik op Marktplaats.nl een haltebord tegen. Het genootschap heeft dat gekocht. Het was weer een mooie aanvulling.’

Fluitjes en schaalmodellen
Het archief van de stichting telt onder meer 200 ringbanden met foto’s, illustraties en krantenknipsels. In een depot bij de TU Delft liggen de meer tastbare herinneringen aan de Blauwe tram: van vervoerbewijzen tot asbakken, van conducteurfluitjes tot stuurinrichtingen en van kniptangen tot reclameborden. En verder heel veel schaalmodellen, in alle soorten en maten. ‘We hebben zelfs een kopie van een bestuurdersgedeelte op ware grootte. Toen we dat tijdens een expositie op de bovenverdieping van een museum hadden gezet, zag je mensen voortdurend kijken: Hoe komt dat ding dáár?’

Exposities
Want hoewel het historisch genootschap geen eigen tentoonstellingsruimte heeft, is de verzameling geregeld door het publiek te bewonderen. ‘Elk jaar hebben we ergens wel een of twee exposities. In 2012 zijn er zelfs zes tentoonstellingen. Die richten we in, samen met de provinciale bibliotheekorganisatie ProBiblio, in zes plaatsen waar de Blauwe tram ooit heeft gereden.’ Een deel van de collectie is tot eind december 2011 te zien in het Haags Openbaar Vervoer Museum tijdens de manifestatie “Retourtje Leiden”. Dat is een eerbetoon aan de Gele en Blauwe tram, waarvan de ritten tussen Leiden en Den Haag eind 2011 precies 50 jaar geleden zijn gestaakt. Naast tentoonstellingen verzorgt het genootschap geregeld publicaties. Onder meer staat een boek op stapel over ongelukken met de Blauwe tram. ‘De titel hebben we al: “Blauwe Trammelant”, soms ging het mis’, zegt Groenveld.

Liefhebberij
Het genootschap is geboren uit een uit de hand gelopen liefhebberij van Groenveld en zijn kompaan Han Geijp. ‘In 1976 werkten we mee aan de restauratie van een wagen van de Blauwe tram. Die tram had na de opheffing van de lijnen jarenlang dienst gedaan als zomerhuisje van een baron, tot het van de gemeente weg moest. Vervolgens heeft de tram nog een tijd staan te verkommeren op een opslagterrein in Leiden, tot ik een oproep zag van het bedrijf Starlift in Voorburg dat een bestemming zocht voor een loods. Ik dacht: hé, dat is een ideale plek om die tram op te knappen. Daar zijn we bijna tien jaar mee bezig geweest. Van 1976 tot 1985. Toen het werk er op zat, zochten we een nieuw doel voor onze gezamenlijke passie. Dat werd het genootschap.’

Ons kent ons
Groenvelds verzameldrift begon echter al ver voor die restauratieklus. ‘Na de laatste rit van de Blauwe tram slaagde ik erin om een interieurbordje met ‘Niets buitensteken’ te bemachtigen. Het was een klein ding, maar ik vond het prachtig. Daarna volgden snel meer voorwerpen. De Blauwe tram fascineerde me en ik wilde het graag met mijn verzameling graag levend houden. Daar stond ik niet alleen in, merkte ik snel. Heel veel mensen zijn nog altijd geïntrigeerd door die tram. Waarom? Door het imposante en mooie materieel, denk ik. En de sfeer die er rond die tram hing. Het was met het personeel een beetje ‘ons kent ons’. Bij de Gele tram had je dat veel minder. Daar waren de medewerkers afstandelijker.’

Toekomst
Dat de Blauwe tram nog altijd populair is, blijkt wel uit het feit dat er maar liefst twee instellingen zijn die zich bekommeren over de historie van het vervoermiddel. Naast het genootschap is immers ook het NZH Vervoer Museum in Haarlem op dit gebied actief. Komen die collecties ooit samen? ‘Het is misschien een voor de hand liggende gedachte, maar voorlopig zal dat niet gebeuren’, zegt Groenveld. ‘We hechten aan onze eigen verzameling. Los daarvan, het NZH Vervoer Museum heeft er de ruimte niet voor. Maar op de langere termijn…? Wie weet.’ Mocht het er ooit van komen, dan is er in elk geval al één voorwerp dat museum en genootschap gezamenlijk zullen koesteren. De tram die Groenveld en de zijnen tussen 1976 en 1985 restaureerden, is nu een van de pronkstukken in Haarlem.

Kijk voor meer informatie over het genootschap op de website. Voor het aanbieden van historisch materiaal kunt u mailen of bellen met 010-5215215.

door Wim Wegman

Reacties

  1. anoniem

    bij deze wil ik even zeggen dat het heel fijn is dat er toch nog wat bewaard is van het eens zo mooien trambedrijf mijn vader heeft gewerkt aan de Leidschevaart remise N.Z.H. dat was de lijn .Amsterdam-Haarlem-Zandvoort. Hij heeft er 40 jaar gewerkt. Heb zelf heel veel documutatie en vele fotoos en boeken. En heb vroeger van Scheveningen tot Volendamen Purmereind enz gereisd. Hoop eens wat van u te horen.

    09 november 2013

  2. anoniem

    @M. Amelung Leuk dat de Blauwe Tram zoveel enthousiasme oproept, u bent zeker niet de enige. Ik raad u aan om eens op de website van het Genootschap van de Blauwe Tram te kijken en contact met hen op te nemen. Meer informatie staat op www.blauwetram.nl

    11 november 2013

  3. anoniem

    Als kind vele malen met de blauwe tram van Amsterdam naar Zandvoort gereisd. Ook de laatste rit meegemaakt van de Spuistraat tot Sloterdijk Woon al jaren niet meer in Amsterdam, maar zie soms nog wel de tram vanuit de Rozengracht de Suistraat indraaien. In het hoekpand was een uitsparing om de lange wagens van de Budapester goed te laten passeren

    07 juli 2014

  4. Redactie

    @anoniem Bedankt voor uw reactie, leuk om te lezen. Dat was vast een bijzondere ervaring, de laatste rit van de blauwe tram!

    07 juli 2014

  5. anoniem

    Er is toch in Haarlem een museum aan de Leidse vaart?

    13 april 2015

  6. Redactie

    @anoniem Klopt, dat is het NZH Vervoer Museum: http://www.geschiedenisvanzuidholland.nl/collecties/nzh-vervoer-museum-de-nzh-nog-steeds-op-weg

    13 april 2015

  7. anoniem

    Is er een overzicht van de betekenis van de witte borden met zwarte letters, die links voorop de blauwe trams waren aangebracht, zoals T of AA (enz.)?

    03 november 2016

  8. Redactie

    Vragen over de tram kun je het beste rechtstreeks aan het Genootschap mailen, zie de website en het mailadres onderaan het artikel. Succes!

    08 november 2016

  9. anoniem

    De tramwegstichting depot Scheveningen rijdt nu weer regelmatig met 2 Blauwe Trams op een deel van het HTM net. Voor ritten kijk op tramwegstichting.nl bij ,,nieuws" of abonneer op rit-ts-schev15@hotmail.com voor toezending van info over de ritten. Op za 17 dec en vr 23 dec zijn ritten met een Blauwe en een Gele tram, zie webstek tramwegstichting. Werkgroep Scheveningen TS.

    23 november 2016

  10. Redactie

    Leuk, dank voor de aanvulling! We love de Blauwe Tram :-)

    23 november 2016

  11. anoniem

    De blauwe tram rijd nog steeds maar dan in het Zuiderpark hetzij schaal 1 : 8 de grote boedapester en ook kleinere model trams schaal 1 : 20 de hoge 500 en de tweeling 600.

    20 april 2017

  12. anoniem

    Oh ja mijn e-mail op het vorige schrijven is wim.bontenbal@vesatel.nl Willem

    20 april 2017

  13. Redactie

    Beste Wim, dank voor de tip. Leuk!

    24 april 2017

  14. anoniem

    L.S. ,heb ruim 40 jaar geleden een model van een bouwpakket gemaakt van van de A327 volgens de beschrijving zandkleurig dus alles volgens de aanwijzing, enkele jaren geleden de A327 ontmoet en er al vele ritten meegereden.mijn interesse naar de geschiedenis was gewekt ,heb een bouwpakket van philotrain gekocht plus bijwagenB300.Nu bleef bij mij de vraag heeft er een A327 in geel gereden ,of had deze een ander nummer en heeft deze gele tram een bijwagen gehad . Gaarne zou ik van U willen wetenhoe de vork in de steel zit,met vriendelijke groeten Peter Huguenin. P.S. jaren geleden hebben mijn vrouw en ik genoten van Uw tentoonstelling over de Blauwe tram in Voorburg,als er weer een tentoonstelling komt zou ik dit graag willen weten.

    20 oktober 2017

  15. Redactie

    @ Peter Huguenin Ik raad u aan deze vraag rechtstreeks aan het Genootschap Blauwe Tram te stellen, zie www.blauwetram.nl.

    24 oktober 2017

  16. anoniem

    Hallo ik heb nog n verguld exemplaar van n stuk rail Is dat wat bijzonders?

    24 november 2019

  17. Redactie

    Een stuk tramrail van de Blauwe Tram is natuurlijk per definitie bijzonder! :-) Ook aan u het advies om het Genootschap rechtstreeks te benaderen.

    27 november 2019

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.